donderdag 19 november 2009

Mousse van witte chocolade en rum


Ik kwam dit recept ineens tegen, volgens mij komt het uit een hele oude Allerhande, uit de tijd dat ik net zelf begon te koken. Ik herinner me dat het erg lekker was. Luc, die verzot is op witte chocolade, was het anno 2009 helemaal met me eens. Het is een mousse waar geen eigeel of slagroom in gaat. Nog steeds calorierijk natuurlijk, maar gevoelsmatig toch een stuk minder. De rumsmaak is overigens subtiel, dus de mousse is prima geschikt voor kinderen. En anders doe je er nog wat minder in.



Ingrediënten voor 4 personen: 150 g witte chocolade, 2 eetlepels bloem, 2 eetlepels witte rum, 3 eiwitten, 50 g witte (basterd)suiker.

Smelt de chocolade au bain-marie. Roer in een kommetje de bloem glad met 4 eetlepels water. Voeg het papje toe aan de gesmolten chocolade. Goed roeren tot een gebonden saus ontstaat. Roer dan de rum erdoor en laat afkoelen in een bak koud water. Klop intussen de eiwitten met de suiker stijf. Al roerende het chocolademengsel toevoegen. Verdeel over vier bakjes en laat ongeveer 2 uur opstijven in de koelkast. Garneer met geschaafde pure chocolade of fruit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten