woensdag 4 november 2009

Ovenschotel met zuurkool en nog veel meer


Ik was als kind al gek op zuurkool. Geen zuurkool die door een kleffe stamppot is geprakt, maar de zuurkool van mijn moeder: met mandarijntjes, ui, aardappels en kaas uit de oven. Vandaag was het nat, koud en winderig. Echt weer voor zuurkool, vond ik. Gelukkig dacht iedereen er zo over.
Dit is mijn versie van mijn moeders zuurkool, met verse mandarijnen en nog wat extra gedroogd fruit. Heb je weinig tijd, maak ‘m dan de avond ervoor vast klaar. Nog een half uurtje in de oven en je hebt het perfecte maal tegen herfstblues.

Voor 4-5 personen:
400 g (biologisch) runder- of lamsgehakt
4-5 rode uien, in ringen
handje rozijnen
evt. gedroogde dadels en abrikozen
1 pak (kruiden)zuurkool
5 verse mandarijnen (evt. uit blik)
1 kg aardappels, in schijfjes
half zakje geraspte kaas
olijfolie
peper
zout
1 tl sambal

Verwarm de oven voor op 200 graden. Kook de aardappelschijfjes kort en laat ze afkoelen. Laat de zuurkool 10 minuten stoven in het eigen vocht, daar wordt-ie wat milder van.
Verhit wat olijfolie en bak het gehakt rul. Breng op smaak met peper, zout en sambal. Voeg de uiringen toe en laat meebakken tot ze zacht zijn. Dan het gedroogde fruit erbij en nog even omscheppen.
Doe het gehaktmengsel onder in een ovenschaal. Spreid de zuurkool erover uit. Pel de mandarijnen en snijd ze in schijven. Leg ze op de zuurkool. Doe dan de aardappelschijfjes erop en bestrooi met geraspte kaas. Half uurtje in de oven en smullen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten