zondag 22 november 2009

Sinterklaastijd, dus Zeeuwse peperbollen


Van mijn schoonmoeder Dimph kreeg ik een recept voor echte Zeeuwse peperbollen. Dat zijn van die spekkige pepernoten, geen kruidnootjes dus. Ik heb een beetje geïmproviseerd met de kruiden want er had eigenlijk anijszaad in gemoeten en dat bleek ik - toen we al bezig waren - niet in huis te hebben.
Hieronder eerst mijn versie en ervaring, daarna het echte recept.

Voor twee bakplaten vol: 300 g bruine stroop, 100 g suiker, 1 dl water, 500 g gezeefde bloem, 2 el kaneel, 2 el gestampte muisjes (anijs!), 2 el gemalen kardemon, 1 el gemberpoeder, 8 g bakpoeder (dat is een half zakje).

Verwarm de oven voor op middelmatige temperatuur, staat in het recept. Ik vatte dat op als 165 graden, en dat pakte goed uit.
Breng de stroop met de suiker en het water in een pannetje aan de kook. Meng intussen bloem, kruiden en bakpoeder. Giet de kokende massa erop en roer goed door tot een taaie massa. Eerst is het nog een beetje plakkerig, maar als het mengsel is afgekoeld, kun je er moeiteloos (duimdikke) rollen van maken. Doe dat op een met bloem bestoven werkblad. Leuk werkje voor de kinderen!
Snijd de rollen in kleine stukjes en leg die op bakpapier op de bakplaat. Zet ruim 10 minuten in de oven. Zorg dat het niet te hard gaat. Mijn eerste bakplaat was perfect, de tweede had ik een paar minuten te lang laten staan. Het oordeel van de kinderen. “Mmm, dat is net taaitaai” en “hoeveel mag ik er?” Geslaagd dus.

Nu het originele recept: gebruik 12 g anijszaad en 5 g kaneel als kruiden. En in plaats van 500 g bloem neem je 250 g gewone bloem en 250 g roggebloem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten