maandag 5 oktober 2009

Gegratineerde vijgen met honing, crème fraîche en amandelen


Hier had ik het laatst al over, toen ik de loftrompet stak over verse vijgen. Dit toetje is zo lekker - er zal geen genoegen worden genomen met één vijg per persoon! Ik maakte dit vorige week, gewoon op een dinsdagavond (ik had ze nog over van mijn verjaardag …), als afsluiter van de toch al perfecte spaghetti bolognese. Bonuspunten voor mama dus. Tess at de hele vijg in één hap op.

Neem acht vijgen. Snijd ze aan de bovenkant kruiselings in, niet helemaal doormidden. Verhit een beetje boter in een koekenpan en laat de vijgen, met de ingesneden kant naar beneden, even smoren. Voeg twee flinke eetlepels honing, een bekertje crème fraîche en een handvol geschaafde amandelen toe. Laat even pruttelen.
Leg de vijgen dan met de ingesneden kant naar boven in een ovenschaal. Het is leuk om ze allemaal in een apart bakje te doen. Giet het honing-room-amandelmengsel erover en bestrooi met een beetje bruine suiker. Heel kort onder de grill zetten. Zoals je op de foto kunt zien, gaat dat heel hard. En dan gauw opeten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten