donderdag 29 oktober 2009

Stamppot met gesmoorde zoete sjalotten en krokant gebakken tofu


Ineens dacht ik: ik moet weer eens aardappelen eten. Op dit weblog staan nog nauwelijks aardappelrecepten. Die eten we ook bijna niet, dus dat is logisch. Maar het stamppottenseizoen breekt weer aan, en daar had ik plotseling zin in.
Hoe je een stamppot maakt, weet iedereen wel, lijkt me. Eerst een goede puree maken, dus lekker zondigen met roomboter en melk. Met de groente kun je volop variëren. Ik had nog wat andijvie, maar net zo lekker is bijvoorbeeld veldsla, rucola of spitskool.
Ik had geen zin in de traditionele spekjes of kaas erdoor. Omdat mijn biologische groentetas deze week vol sjalotten zat, besloot ik die te karamelliseren. Dus schillen, in ringetjes snijden, zachtjes bakken in olijfolie en de laatste vijf minuten een flinke schep bruine suiker erbij. De sjalotten smaakten heerlijk bij de stamppot, vonden ook de kinderen.
Omdat ik alleen was met de meiden, zag ik óók mijn kans schoon om tofu te gebruiken. Mark en Luc komen daar echt tegen in opstand, dat eten we dus nooit. Ik sneed de tofu in stukjes, marineerde ze in oestersaus en sereh (uit een potje - GoTan), en bakte ze lekker krokant in de olie. De smaak was pittig-zoet, en dat ging wonderwel samen met de andijviestamppot en sjalotten. Misschien geen sterren-menu, maar behoorlijk lekker eten voor zomaar een woensdagavond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten