donderdag 29 oktober 2009

Lamsvlees met pruimen en amandelen uit de tajine


Dat was even geleden, dat ik de tajine uit de kast had gehaald. Ik dacht er ineens aan toen ik een mooie, handgeverfde aardewerken schaal in Lissabon kocht. Hoogste tijd voor een lekkere stoofpot met lam!
Moeilijk is het gebruik van een tajine niet. Je moet er gewoon lekkere dingen instoppen, anderhalf uur geduld hebben, en klaar is kees. Heerlijke dampen vullen je keuken. Een kant-en-klaar recept had ik niet. Op gevoel heb ik de volgende ingrediënten gemengd:


600 g lamsbout zonder been, in blokjes
2 rode uien, in ringen
2 sjalotten, in ringen
kleine zak pruimen
olijfolie
2 teentjes knoflook, fijngesneden
4 kruidnagelen
zakje ongepelde amandelen
flink zout, peper en kaneel

Schenk olie op de bodem van de tajine. Bestrooi het lamsvlees met peper, zout en kaneel en doe ook in de tajine. Zet op het vuur en braad aan. Voeg knoflook, ui, sjalotten, pruimen en kruidnagelen toe. Doe de deksel erop en laat op heel laag vuur een uur pruttelen. Doe dan de amandelen erbij en laat nog een halfuur pruttelen.
Breng eventueel op smaak met zout, peper en kaneel. Als je dat eerder royaal hebt toegevoegd, is dat niet nodig.
Serveren met deze gekruide couscous en/of geroosterde reepjes pitabrood. Smullen met het hele gezin!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten