donderdag 17 september 2009

Heimweekeuken: omi’s soep

Een recept met een mooi verhaal erachter van oud-collega Sigrid. Ieder weekeinde kookt ze soep, meestal de bouillonsoep die haar moeder altijd maakte. Bij haar thuis zijn ze allemaal grote liefhebbers van deze soep, dus dat alleen al is reden om dit gezinsritueel tot in lengte van jaren voort te zetten, vindt ze. Het ritueel verbindt het gezin én trekt de lijn van de familiegeschiedenis door. ‘Hopelijk zorgt de soep bij onze kinderen voor net zulke warme jeugdherinneringen als hij voor mij heeft gedaan’, schrijft Sigrid op haar eigen weblog.

En zo is het met deze soep: ook ik denk terug aan mijn jeugd als ik het eerste hapje bouillon proef. Mijn moeder maakte hem meestal zonder vermicelli en soepgroente. Gelijk met het vlees pruttelden er uien, wortel en bladselderij mee. Wij namen de soep mee op vakantie. Thermoskan in de auto, onderweg stoppen en dan een heerlijk bekertje warme soep. Een echte opkikker. Ik weet dat mijn zus Mira de gewoonte heeft overgenomen bij nachtelijke autoritten naar de wintersport. Dat moesten wij ook maar weer eens doen!

Ingrediënten:
150 gram runderpoulet
1,5 liter water
3 runderbouillonblokjes
2 handjes vermicelli
1 pakket soepgroente

Bereiding:
Zet het vlees op in koud water en breng het aan de kook. Als het begint te koken met de schuimspaan het bruine schuim eraf scheppen. Zorg vooral dat je de eerste minuten in de directe nabijheid van de pan blijft, want voor je het weet stulpt het schuim over de rand van de pan.
De bouillonblokjes toevoegen en 2 uur op een laag pitje laten koken. Vermicelli en soepgroente toevoegen en nog 10 minuten laten doorkoken. Eventueel nog gehaktballetjes toevoegen (dat deed ik, maar is eigenlijk niet nodig).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten