woensdag 23 september 2009

Snoep-eten: kalkoen met vijgen


Een klassieker binnen ons gezin: kalkoen met gewelde vijgen en munt. Echt superlekker, vinden we allemaal. Feel good-eten. Snoep-eten eigenlijk. Geen idee meer wanneer ik dit voor het eerst maakte, jaren geleden in ieder geval. Ik zie me nog staan in de keuken, toen Luc net geboren was en de collega’s van Mark precies rond etenstijd binnenvielen en erg lang bleven hangen. Dit gerecht gaf heel veel kracht!
Zorg voor voldoende vijgen, want wij vechten erom. En kies een beetje goede uit. Ze moeten niet te droog en hard zijn. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar voor dit gerecht kies ik de Excellent-vijgen van Albert Heijn …

Voor één gezin:
500 g kalkoenfilet (kip kan ook, maar wij vinden kalkoen lekkerder)
2 zakjes gedroogde vijgen
0,4 dl zoete, witte wijn
sap van 1 grote of 2 kleine citroenen
2 flinke scheppen Engelse marmelade (Chivers)
2 el verse (eventueel gedroogde) munt
peper en zout

Zet de vijgen op met de wijn. Breng aan de kook en laat een uurtje heel zacht pruttelen. Als je tijd hebt, doe je dit een (halve) dag van te voren, zodat je de vijgen nog een tijdje kunt laten staan. Snijd de kalkoen in reepjes, bestrooi met flink peper en zout en bak rondom bruin in een beetje boter met wat olie erbij. Door de olie wordt de boter heter. De boter is nodig om de boel straks lekker te laten karamelliseren.
Voeg de marmelade en een deel van de munt toe, roer even door, en doe dan het citroensap en de vijgen met het restje wijn erbij. Laat een half uurtje pruttelen. Zet het vuur op het laatst nog wat hoger als het gerecht nog te nat is en het nog iets meer moet indikken.
Bestrooi met de rest van de munt. Serveren met (zilvervlies)pandanrijst. Zelf heb ik nog geen lekkere salade of groente gevonden die erbij past, dus dat laten wij een keertje zitten.

2 opmerkingen:

  1. Ha Inge, ik heb dit recept dit weekeinde zelf gemaakt. We hebben met tien mensen ervan zitten smullen. De marmelade is een vondst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, ja lekker hè? Had je wel veel vijgen nodig, voor 10 man. Ik zie je morgen, groetjes Inge

    BeantwoordenVerwijderen