zondag 27 september 2009

Muffins met vijgen


Het is vijgentijd, en dat is fijn. Want smulden we vorige week al van gedroogde vijgen, er gaat natuurlijk niks boven verse. Helaas ben ik allergisch voor de rauwe vrucht, dus het heerlijke Italiaanse voorgerecht - vijgen met parmaham - sla ik over. Maar als ik de vijgen even verwarm, is er niks aan de hand.
In de loop van de week geef ik het recept voor een toetje. Nu eerst muffins met vijgen, ook al ter ere van mijn verjaardag. Verse vijgen zijn heel kwetsbaar en gaan snel rotten. Voordeel van dit recept is dat je de slechte stukken eraf kunt snijden. Volgens mij heb ik het ooit eens uit de (toen nog) Tip Culinair gehaald.

Voor 12 muffins:
100 g zachte boter
250 g zelfrijzend bakmeel
1 el kaneelpoeder
150 g kristalsuiker
2 eieren
1,5 dl yoghurt of karnemelk
6 rijpe, verse vijgen, in stukken

Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed muffinvormpjes met bakpapier of kant-en-klare muffinpapiertjes. Meng in een kom het bakmeel met de kaneel. Klop in een andere kom de boter smeuïg met de suiker. Voeg de eieren één voor één toe en blijf nog even mixen. Doe dan de yoghurt of karnemelk erbij en het meelmengsel.
Schep een lepel beslag in de vormpjes. Leg daar stukjes vijg bovenop. Nog wat beslag erop. Laat in ongeveer 30 minuten gaar en lichtbruin worden in de oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten