dinsdag 22 september 2009

Kinderfeest: echte Brusselse wafels


Verse wafels met aardbeien en slagroom: volgens mij kreeg ik dat voorgeschoteld toen ik voor het eerst bij mijn schoonouders thuis kwam. Een goede binnenkomer! Iedere volgende keer hoopten we dat Dimph ze weer zou maken. Onderstaand recept komt van haar warme bakker in Terneuzen. Zo dicht bij België weten ze natuurlijk precies hoe echte Brusselse wafels moeten smaken.
Inmiddels heb ik er zelf al een paar keer mee gescoord op de partijtjes van mijn kinderen.


Voor 40 stuks:
1 kg bloem
50 g verse gist
400 g boter
1 l melk
1l water
8 eieren
1 pakje vanillesuiker
8 g zout (ongeveer 2 tl)

Smelt de boter. Verwarm een gedeelte van de melk (een kop) lauwwarm en los hierin de gist op. Zeef de bloem in een grote pan, of zelfs een (uiteraard schone) emmer. Voeg de melk en het water onder voortdurend roeren aan de bloem toe, zodat een glad beslag ontstaat. Doe dan de gistoplossing, de gesmolten boter, het zout en de vanillesuiker erbij. Klop de eieren één voor één los in een schaaltje en voeg toe aan het beslag. Laat dit afgedekt op een warme plaats ongeveer 1 uur rijzen.


Wafelijzer verhitten (liefst twee, dan schiet het een beetje op, anders worden de kinderen ongeduldig). Bakken en meteen opeten! Als je ze lang laat liggen, worden ze slap. Serveren met vers fruit (aardbeien!), slagroom en/of andere zoetigheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten