donderdag 3 september 2009

Nostalgie uit mijn eigen jeugd: Kaiserschmarrn!


Al bladerend door een oud kookschriftje, stuitte ik op iets wat ik járen geleden voor het laatst at. Kaiserschmarrn: het hoogtepunt van de wandelvakanties in Oostenrijk met mijn vader, moeder en zus. Mira at vooral wienerschnitzels, ik deze heerlijke ‘pannenkoekstukjes’.

Voor 4 tot 6 personen:
2 el rozijnen
4 el donkere rum
4 eidooiers
3 el suiker
zakje vanillesuiker
snufje zout
2 koppen melk
1 kop gezeefde bloem
5 eiwitten
boter
poedersuiker
compote naar keuze

Week de rozijnen een half uur in de rum, laat uitlekken en dep ze droog. Klop de eidooiers, (vanille)suiker en zout tot een dikke, lichtgele massa. Roer de melk erdoor en daarna lepel voor lepel de bloem. Blijf roeren tot het een mooi, glad beslag is. Doe dan de rozijnen erbij. Sla in een andere kom de eiwitten stijf en schep door het beslag. Bak dikke pannenkoeken, haal ze uit de pan en snijd ze in kleine stukken. Verwarm op het laatst alle stukjes nog eens in een beetje boter. Poedersuiker erover strooien en klaar.
Heel lekker erbij: vruchtencompote, bijvoorbeeld van bramen uit eigen tuin!


Wij vonden het allemaal heerlijk. Van de kinderen hadden de rozijnen alleen niet naar rum hoeven smaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten